Jak pracovat s naší myslí

Kognitivní proces, který dokáže zpracovávat data námi nevídaným způsobem. 

Myšlení jde charakterizovat jako neustálý proces kognitivního vnímání. Slovem kognitivní myslíme poznávací, nebo umožňující poznávání. Je to takové naše perpetuum mobile, při kterém nemůžeme plně rozumět tomu, kam nás zavede. Nebo si snad dokážete představit svoji další myšlenku? 

V Doplňse.cz se významu myšlení budeme věnovat primárně v rámci dosahování vnitřního klidu a celkového zdraví. Naše mysl má skutečně magickou sílu dostat nás na vrchol nejvyšší hory Světa, vymyslet přístroj na výrobu popcornu, umělou inteligenci řídící operaci mozku, namalovat západ Slunce na plátno, podněcovat nás k jezení zdravých potravin, vybudovat pocity štěstí a vykouzlit úsměv na tváři. Stejně dobře nás ovšem může naše mysl zavést do krajin vzájemného nepochopení, páchání násilí na druhých lidech, vyrobit atomovou bombu, šířit dezinformace, zničit svoje vlastní zdraví, nenávidět sebe i druhé a nebo skočit z vysoké budovy. Vidíme tu ohromnou moc, kterou si každý nosíme ve své hlavě. Můžeme si tedy uvědomit, jak moc je důležité o svoji mysl pečovat. 

Naše mysl není samostatně fungující systém. Je úzce propojená s celým naším tělem a právě proto musí být zařazena do celostního přístupu ke zdraví, který s vámi v Doplňse sdílíme.  

Vyzkoušejte si prakticky, o čem je tu řeč: 

  1. Pokud zaznamenáte, že se cítíte špatně, můžou se rozjíždět myšlenky směrem, který vám nedává smysl a přináší vám negativní pocity. Nebo se nedokážete soustředit a potřebovali byste mít v hlavě větší míru klidu a pohody. 
  • Jděte se projít do přírody na 20-30 minut.
  • Oblékněte se ( nebo jak by řekl Libor, „svlékněte se do kraťas“) do sportovního a běžte si zaběhat. 
  • Nafoukněte kolo a jděte se projet na kole. 
  • Kdo má rád tanec, tak si může zatančit. 

Fyzická aktivita a fyzické zdraví nebo kondice je mnohdy daleko důležitější než naše mentální zdraví a kondice. Dát si při špatné náladě krátké fyzické cvičení může být jeden z hacků, který můžete zkusit zařadit do své každodennosti a to nejen, když se cítíte špatně. Při fyzickém cvičení se nám v těle děje celá kaskáda chemických procesů, které nám v něm budují onen „dobrý pocit“. 

  1. Chlad – Podobné účinky jako fyzické cvičení má i chlad. Chlad jako takový má na kvalitu našeho prožívání veliký vliv, stejně tak na kvalitu našeho myšlení. Doporučuji si přečíst článek od mého kolegy Libora na toto téma. V rámci chladu a pohybu se v těle uvolňují prospěšné látky, které nám v psychické pohodě napomáhají.  
  • Uvolňuje se testosteron, který pomáhá odbourávat tuk, vybuzuje energii v mitochondriích, regeneruje svaly, optimalizuje správný růst a vývoj.
  • Určitě jste slyšeli o hormonech štěstí – endorfinech. Vyplavují se sekrečními žlázami z naší hypofýzy v mozku a mají přímý vliv na radost z pohybu. Ovlivňují ovšem také náš stav radosti, vnitřní motivaci, kvalitu psychiky a dobrou náladu. 
  • Vyplavuje se i hormon noradrenalin, který nás drží ve stavu bdělosti a pohotovosti. Je to také podstatný hormon pro psychickou pohodu. 
  • Nakonec zmíním serotonin a dopamin. Dva hormony, které nás u pohybu nepochybně také udrží šťastnými a motivovanými jít příště znovu. 

Věnujte čas sami sobě
  1. Zkuste si s někým popovídat a říct mu, co vás trápí / pište si deník 
  • Ne nadarmo se dříve chodívalo sdělovat své niterné myšlenky vrbě. 

Možná jste už slyšeli o tom, že se dříve lidé chodili svěřovat vrbě. Dneska bychom doporučili spíše zajít za nějakým dobrým kamarádem, přítelkyní nebo důvěrnicí. Jakmile své vnitřní trápení a neuchopitelné myšlenky někomu řekneme, může se nám ulevit. Díky socializaci a přijetí druhým člověkem se nám spínají v mozku okruhy přijetí a patříme rázem znovu do skupiny. Odhalujeme naše trápení a někdo další ho přijímá bez toho, aniž by ho hodnotil. 

  • Další z metod může být psaní deníku. 

Psaní deníku nám může posloužit jako vrba a nebo jako kamarád. Jakmile si uvědomíme, které myšlenky nás trápí a dáme je na papír, do slov, může nám dojít, že zase tak velký problém to není. A takový papír, deník nám může posloužit stejně dobře na uvolnění naší mysli jako kamarád nebo kamarádka. Zároveň se pak k deníku můžeme vracet a mnohdy žasnout nad tím, co jsme to před rokem řešili. 

  1. Poslední metoda, kterou zmíním, je podstata dechu. 
  • Jakmile u sebe zaznamenáte neblahé myšlenky, začnete upadat do stagnace, negativního myšlení. Zkuste se vrátit k dechu. Dech je konstanta, kterou můžeme svou pozorností modulovat. Klidný nádech a dlouhý táhlý výdech s mírným syčením nás může uklidnit a přivádět do stavu vnitřní pohody. O dechu si více přečtěte od mého kolegy Honzy Šilara. (Odkaz na jeho článek o dechu) 

Způsobů myšlení a technik, jak se pomocí něj dostat na vrchol nebo na samé dno, je nespočetně mnoho. Jako jeden z posledních tipů v rámci tohoto úvodního článku vám dáme zamyšlení nad dvěma způsoby myšlení. Jedno z nich je konvergentní – kdy postupujeme známou cestou a nehledáme nové způsoby, jak danou věc vykonat, vymyslet. Druhé je divergentní – to se vyznačuje tvořením, objevováním, zkoušením nových cest při řešení problému, nebo zkoumání možností. 

Pokud by vás zajímalo, jak svoje myšlení a kognitivní kapacitu navýšit jiným způsobem, máme pro vás v našem E-shopu doplňky, které sami občas používáme. A to primárně v situacích, kdy chceme zlepšit svou schopnost pozornosti, paměti, učení, vnímání, zkrátka být tak trošku „High“. Doplňky stravy doporučujeme prostudovat, popřípadě konzultovat s nějakým odborníkem z našeho týmu. 

Mysl je úžasný nástroj. Jako u každého nástroje – je důležité vědět, že je to dobrý sluha, ale zlý pán. 

Jan Vojtěchovský
Tématu zdraví, lidské biologie a potenciálu se věnuje od 17 let. Spoluzakladatel Doplňse.cz. Ve 22 letech vybudovat svoji restauraci s centrem pro vzdělání. Konzultant v oblasti celostního přístupu ke zdraví.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů