Jak nastavit jednoduchou a preventivní suplementaci

Na začátek nutno podotknout, že ¾ doplňků stravy na trhu není plně funkční. 

Moderní věda, ale i starodávná moudrost v různých kulturách používá doplňky stravy od nepaměti. Dříve se jim tak možná neříkalo, ale doplňky stravy mají své místo v našem jídelníčku zasloužené. Věda zkoumá doplňky stravy v rámci pilířů dlouhověkosti a jde cestou vytvoření pilulky nesmrtelnosti. Starodávné tradice používají byliny, kořeny, tinktury v rámci celostního přístupu ke zdraví. Díky tomu máme na trhu nepřeberné množství výzkumů, studií, produktů, bylin, tinktur, ze kterých si můžeme vybírat ty správné pro nás. 

Vybírejte doplňky pečlivě

Možná se tedy ptáte…

Které doplňky jsou vhodné právě pro mě konkrétně? 

Demystifikace: 

  1. Doplňky stravy nikdy nepřekonají životosprávu. 
  2. Výživa z celostních potravin bude vždy základ. 
  3. Doplňky stravy nás nespasí. 
  4. Jen doplněk stravy nás do cíle nedostane. 

Optimalizace: 

  1. Doplňky stravy se ohromně liší kvalitou a účinkem. 
  2. Vyvážený životní styl s doplňky stravy nám může zlepšit zdraví. 
  3. Doplňky stravy ve vhodném užívání nám mohou výrazně pomoci. 
  4. Vhodná suplementace pro konkrétní potřebu je vhodný krok vpřed. 

Pojďme se podívat na jeden klasický den běžného člověka. Na tomto příkladu si ukážeme možnou preventivní suplementaci pro průměrně žijícího člověka. Nastavení tohoto protokolu vychází z nejběžnější možnosti používání doplňků stravy v rámci denní rutiny. 

Ráno dělá den?

Každý máme jiné tempo a jiné ranní rituály. Samozřejmě je důležité si ráno nastavit cirkadiánní rytmus, protáhnout tělo, zhluboka se párkrát nadechnout, vypít sklenici teplé vody, pokud snídáme, tak se nasnídat. 

  1. Pomáhá upravit poměr omega 3 vůči prozánětlivé omega 6.
  2. DHA (aktivní omega 3) je důležitá pro zdraví očí a fotoreceptorů, díky tomu i pro vidění a synchronizaci cirkadiánního rytmu. Modré světlo z displejů ničí DHA v sítnici.
  3. Šedá kůra mozková je tvořena primárně z DHA, která tvoří obaly neuronů, a doplňování DHA je tak důležité pro správnou funkci paměti, myšlení a mozku celkově.
  4. Zlepšují tréninkovou regeneraci (tlumení bolestivosti svalů).
  5. Doplňování DHA je tak důležité pro správnou funkci paměti, myšlení a mozku celkově.
  6. EPA a DHA snižují tělesnou zánětlivost, která se vyskytuje u všech civilizačních onemocnění (DHA snižuje zánětlivost více než EPA).
  7. Zlepšují tréninkovou regeneraci (tlumení bolestivosti svalů).
  8. Podporují tvorbu serotoninu pro lepší náladu i pomoc při depresích.
  9. Rozšiřuje cévy a ředí krev. 
  10. Zlepšuje okysličení, transport živin po těle, snižuje zánětlivost. 
  11. Vyrovnání poměru může snížit nemoci kardiovaskulárního systému o 70 %. 
  12. Snižuje hladinu LDL „zlého“ cholesterolu. 
  13. Normalizuje hladinu glukózy v krvi. 
  14. Nezbytné pro zdravý vývoj mozku a očí plodu, proto je potřeba doplňovat DHA vázanou na fosfolipidy především ve 3. trimestru.
Vstřebatelnost Omega 3 na trhu se může lišit až o několik desítek procent

Poznámka: Kvalitní omega 3 olej poznáme tak, že je v tmavé lahvičce. Omega 3 je citlivá na světlo. Pro vysokou míru vstřebatelnosti je potřeba, aby obsahovala co nejsilnější polyfenoly, ideálně z rostlinných zdrojů. Polyfenoly zapouzdří omega 3 a ta se pak daleko lépe vstřebává a dostává až do jádra buňky. Vstřebatelnost produktů na trhu se může lišit až o několik desítek procent. 

  • Během dne jsme většinou výkonní. Někdo pracuje fyzicky, někdo více mentálně, většinou to kombinujeme dohromady. Zde můžeme doporučit nutriční podporu a také podporu kognitivních funkcí a kapacitu naší pozornosti. Multivitamin + adaptogen
  1. Zlepšuje celkový stav imunitního systému. 
  2. Udržuje zdravé kosti, nehty, vlasy, zuby, chrupavku, kůži. 
  3. Pomáhá vrozenému obrannému systému našeho těla v aktivitě – primárně podporuje Makrofágy. 
  4. Zlepšuje paměť, bdělost, hladinu dopaminu – tělo se cítí silnější, pevnější. 
  5. Ochraňuje srdce a cévy – prevence kardiovaskulárních nemocí. 
  6. Zlepšuje reakci těla na stres – odvádí z těla volné radikály, zabraňuje zvýšené oxidaci buněk.
  7. Vyživuje buněčnou aktivitu, stav buněk a jejich dělení. 
  8. Pomáhá mitochondriím v aktivitě – buněčné elektrárny. 
  9. Přispívá ke snížení únavy a vyčerpání. 
  10. Udržuje normální hladinu stresových hormonů. 
  • Sova letí, večer přichází, čas jít pomalu spát. Večerní rituály bychom měli optimalizovat v rámci ročního období. V létě máme delší den, kratší noc a naopak. Bavíme se tu primárně o modrém světle, které může redukovat přirozené vytváření melatoninu, spánkového hormonu. Proto večer ideálně tlumit modré světlo, tlumit čas strávený před obrazovkou, zmenšovat fyzickou aktivitu, nejíst 2-3 hodiny před usnutím. Jako večerní doplněk doporučujeme večerní hořčík s možností dalších pomocníků v produktu. Hořčík je jeden z nejdůležitějších minerálů v lidském těle. 
  1. Důležitý pro syntézu tkání, kostí, zubů, nehtů, vlasů. 
  2. Podporuje buněčnou energii. 
  3. Napomáhá transportu cukrů po těle a jejich efektivnímu využití, podpora inzulínu. 
  4. Zlepšuje transport kyslíku po těle, snižuje zánět, podporuje energii.
  5. Snižuje úzkostlivé stavy, deprese, změny nálad. 
  6. Podporuje lepší regeneraci, má účinek proti křečím, stažení svalů.
  7. Přináší nám lepší uvolnění při spánku, kvalitnější spánek. a účinek 
  8. Pomáhá odbourávat tělesný tuk.
  9. Zvyšuje anabolismus – fyzický výkon a růst svalů. 
Pro lepší spánek doporučujeme večerní hořčík

U nás na e-shopu najdete Spánkové magnesium obohacené o Tryptofan, aminokyselinu se skvělými účinky na podporu uklidnění na večer. Tryptofan se v těle mění na serotonin, který má naše tělo moc rádo. Funguje dále jako přenašeč nervových vzruchů v našem mozku a díky tomu podporuje stav nervového systému, který může být po celém dnu přestimulovaný a unavený. Přímo se podílí na našich psychických a fyzických stavech. Dále redukuje krevní tlak, působí skvěle na regeneraci a celkové uvolnění. 

Principy tohoto protokolu jsou jednoduché. Vycházejí z obecné potřeby v rámci naší populace. Ráno je potřeba připravit se na celý den, během dne pak doplňovat palivo, optimalizovat zátěž a večer co nejvíce tělo uklidnit, aby upadlo do hlubokého a regenerativního spánku. 

V dalším článku o doplňcích a jejich nastavení se můžeme podívat na různé modifikace, které můžeme v rámci naší aktuální potřeby. 

Všechny tyto produkty najdete u nás na e-shopu, chceme vám pomoci najít optimální řešení právě pro vás. U každého produktu tak najdete lehký popisek, proč si myslíme, že zrovna tento pomocník je pro vás dobrý. 

Jan Vojtěchovský
Tématu zdraví, lidské biologie a potenciálu se věnuje od 17 let. Spoluzakladatel Doplňse.cz. Ve 22 letech vybudovat svoji restauraci s centrem pro vzdělání. Konzultant v oblasti celostního přístupu ke zdraví.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů